Anda pemilik motor SYM? Ingin berkongsi pengalaman/pengetahuan teknikal dan sebagainya?Bincangkannya di SYM Owners Forum
 
HomeRegisterLog in

Share | 
 

 Kisah Sebenar Orang Berhutang - Baca kisah nie.. menarik utk org suka berhutang mcm saya..

View previous topic View next topic Go down 
AuthorMessage
encikgalol
Pegawai Tadbir Gred N41
Pegawai Tadbir Gred N41


Posts : 321
Join date : 2011-03-24
Age : 34
Location : Cerok To'kun

PostSubject: Kisah Sebenar Orang Berhutang - Baca kisah nie.. menarik utk org suka berhutang mcm saya..   Thu Mar 31, 2011 9:23 am

http://www.iluvislam.com/inspirasi/motivasi/796-kisah-sebenar-orang-berhutang-1.html


Quote :

Suara Imran kedengaran di hujung corong telefon. "Kamarul, esok result keluar. Kalau ada yang sangkut, habislah aku, extend 6 bulan lagilah." Nafas Kamarul seakan tersekat-tersekat apabila mendengar kata-kata Imran tadi.

Kamarul berdebar-debar, dia sudah tidak sanggup lagi burning the midnight oil. Apabila keputusan keluar pada keesokan harinya, ia benar-benar bermakna bagi Kamarul.

"Alhamdulillah, aku lulus." Bagaikan arus sejuk singgah di kepalanya, dengan kelulusan itu Kamarul dianugerahkan Ijazah Sarjana Muda dengan Kepujian. Sejak hari itu, berpuluh-puluh permohonan kerja resume dihantar ke syarikat-syarikat besar. Akhirnya dia mendapat kerja di syarikat di Petaling Jaya, sebagai eksekutif dengan gaji RM1,500.

Disebabkan tiada pengangkutan awam ke tempat kerja dari rumahnya, Kamarul membuat keputusan membeli sebuah motosikal yang berharga RM 3,500. Dia kekurangan wang lalu ingin meminjam daripada ibunya sebagai wang pendahuluan dan membayar bakinya dengan ansuran bulanan sebanyak RM200 selama 3 tahun.

Ibunya memberikan RM3,500 kepadanya supaya membeli motor itu secara tunai. Apabila ada masa terluang pada hujung minggu, Kamarul pergi ke pusat membeli-belah bagi bermain boling dan menonton filem.

Pada suatu hari dia diperkenalkan dengan kad kredit, selepas diberitahu dia tidak perlu membayar satu sen pun bagi memilikinya. Tanpa berlengah-lengah lagi, Kamarul pun bersetuju. "Encik boleh faks satu salinan borang EA (borang pendapatan). " Lebih kurang dua minggu kemudian, kad kredit itu sampai dan dia pergi ke bank bagi mendapatkan nombor PIN kad itu.

Tips: Periksa rekod perbelanjaan untuk tempoh 12 bulan. Setahun adalah jangka masa yang tepat untuk melihat apa yang berlaku.

Sejak hari itu, kad itu tersimpan kemas tidak terusik di dalam dompetnya. Kini hampir setahun ia tersimpan di dalam dompet tanpa menggunakannya. Genap setahun bekerja di Syarikat ABC, Kamarul membeli sebuah kereta. Dia sudah tidak tahan dengan kepanasan cuaca dan terpaksa berteduh di bawah jambatan setiap kali hujan lebat.

Harga kereta : RM 53,000 Wang Pendahuluan: RM 1,500 Tempoh : 9 Tahun (108 bulan) Ansuran : RM 624 Sejak memandu kereta, Kamarul mula menggunakan kad kredit bagi mengisi minyak keretanya. Sekiranya dahulu, dia membayar tunai kerana RM5 cukup bagi satu tangki minyak motornya, tetapi sekarang RM50 pun belum penuh satu tangki keretanya.

Kamarul membayar minyak petrol keretanya menggunakan kad kredit dan menjelaskan bilnya apabila mendapat gaji pada hujung bulan. Pernah sekali kad kreditnya tidak dapat digunakan. Selepas kejadian itu, dia memohon satu lagi kad kredit dari bank yang lain.

Sekiranya salah satu kad kreditnya rosak ataupun tidak diterima, dia masih ada satu lagi kad kredit yang dapat digunakan.

Seperti biasa, setiap tahun, gajinya akan naik di antara 5 - 9%. Kini gajinya RM 2,750. "Alhamdulillah dengan umur 26 tahun, aku sudah mendapat gaji sebesar ini." Hatinya benar-benar puas. Jodoh, rezeki, ajal dan maut di tangan Tuhan. Apabila sampai waktunya, semua remaja akan bersatu termasuklah Kamarul. Dia bertunang dengan Balqis dengan menetapkan hantaran kahwin sebanyak RM6,666.

Semasa dalam pertunangan, Kamarul membuat satu pinjaman peribadi bagi urusan perkahwinannya. "Alhamdulillah, pinjaman aku lulus." Kamarul merasa gembira pinjaman peribadi sebanyak RM 15,000 dari sebuah bank tempatan diluluskan. Dia memerlukan duit yang banyak bagi menampung kos hantaran dan majlis perkahwinannya yang akan diadakan secara sederhana.

Tips: Kirakan jumlah perbelanjaan anda dalam sebulan, kirakan dengan semua bil yang perlu anda bayar dalam sebulan.
Back to top Go down
http://www.facebook.com/affeirul
encikgalol
Pegawai Tadbir Gred N41
Pegawai Tadbir Gred N41


Posts : 321
Join date : 2011-03-24
Age : 34
Location : Cerok To'kun

PostSubject: Re: Kisah Sebenar Orang Berhutang - Baca kisah nie.. menarik utk org suka berhutang mcm saya..   Thu Mar 31, 2011 9:24 am

http://www.iluvislam.com/inspirasi/motivasi/809-kisah-sebenar-orang-berhutang-2.html

Quote :

Sambungan dari Kisah Sebenar Orang Berhutang 1 - Selepas berkahwin dengan Balqis, Kamarul membawa isterinya ke Kuala Lumpur dan mereka menyewa rumah teres setingkat dengan kadar sewa sebanyak RM 600 sebulan.

Seperti kebiasaan pada setiap pasangan baru berkahwin, terdapat banyak kekurangan yang perlu disediakan bagi keselesaan hidup berdua.

Semasa bujang dia banyak menggunakan televisyen, mesin basuh dan peralatan lain yang dimiliki oleh rakan-rakan serumah. Selain daripada keretanya, harta bujangnya adalah sebuah radio. Rumah Kamarul sunyi sepi, sekiranya dahulu balik dari tempat kerja, dia dapat menonton televisyen. Tetapi kini, selepas sembahyang Isyak, mereka terus masuk tidur.

Tidak sampai seminggu, dia pulang dengan sebuah TV berjenama 29 inci. Hatinya puas apabila melihat senyuman Balqis yang sedang menonton drama kegemarannya itu. Setiap hari dia terpaksa membeli lauk dan sayur-sayur kerana dia tidak mempunyai peti sejuk bagi menyimpannya.

Akhirnya dia membeli sebuah peti sejuk yang besar dan selesailah sudah satu lagi masalahnya. Semasa bujang, dia menghantar pakaiannya ke kedai dobi, kini pakaiannya dibasuh di lantai bilik air yang sempit. Tidak tahan dengan keadaan itu, dia membawa pulang sebuah mesin basuh automatik yang dapat memuat muatan sehingga 7 kilogram.

"Sayang, comforter pun kita boleh basuh dengan mesin ini, tidak payah lagi hendak hantar kedai dobi." Kamarul memberitahu isteri kesayangannya. "Mana abang dapat duit beli semua ini? Abang dapat bonus, ya?" tanya si isteri. Kamarul menjawab sambil tersenyum, "Alah, abang ambil di Court, bayar ansur-ansur. "

"Kalau macam itu, boleh tak abang ambil microwave satu, senang lauk sejuk boleh kita panas, tahan lama sikit, tak payah buang." Balqis meminta. "Yelah sayang, nanti hujung minggu ini kita pergi ambil." Setiap kali ada jualan murah, Kamarul mengambil kesempatan membeli barangan dengan harga yang murah.

Kamarul sudah tidak lagi membayar semua perbelanjaannya melalui hutang kad kredit. Dia hanya membuat bayaran minimum kad kredit setiap kali menerima gaji. Pada masa ini dia sudah mulai mempunyai hutang kad kredit.

Semasa di tempat kerja, seorang rakan menegur, "Kamarul, engkau sudah buka e-mel?", tanya si Man. "Kenapa Man? Boss declare bonus ke ?". Biji mata Kamarul hampir terkeluar apabila membaca e-mel daripada pihak pengurusan yang tertera 2.5. Dalam hatinya. "Ni bukan 1 bulan tapi 2.5 bulan." Muka Kamarul berubah berseri-seri . "Wow, banyak ni, orang kaya barulah kita."

Tips: Tengok baki yang perlu anda bayar, dengan anggapan bahawa anda membayar setiap bulan tanpa ada yang tertunggak.

Sejak duit bonus sudah masuk ke dalam akaun semalam, Kamarul tidak dapat duduk diam. Dia asyik terkenangkan duit bonus itu. Akhirnya dia menjual keretanya dan membeli kereta 1.6 Automatik. Seperti biasa, bayar duit pendahuluan serendah yang mungkin dan memanjangkan tempoh pembayaran sehingga maksimum.

Enam bulan selepas berkahwin, Kamarul membawa isterinya ke klinik pakar. Betapa gembiranya apabila doktor memberitahu isterinya mengandung. Setiap bulan Kamarul membawanya ke klinik pakar bagi memastikan kesihatan kandungan isterinya. Klinik ini menerima pembayaran melalui kad kredit.

Apabila sampai waktu bersalin, Kamarul memilih hospital swasta demi keselesaan isteri tercinta melahirkan zuriatnya yang pertama. Dia mengambil pakej tiga hari dua malam yang berharga RM 2,500 bagi bersalin secara normal. Akhirnya isterinya melahirkan anak lelaki yang comel seberat 3.2 kilogram melalui pembedahan Caesaran.

Kamarul menggunakan salah satu kad kreditnya bagi membayar kos hospital yang berjumlah RM4,863.50. Daripada lampin sehinggalah ke susu, semuanya berjenama dan berkualiti demi puteranya pewaris keturunan. Kamarul berjaya mendapat kerja sebagai penolong pengurus di sebuah syarikat gergasi dengan gaji permulaan RM3,900.

Bagi meraikannya, dia membawa isteri dan anaknya makan besar di sebuah restoran makanan Jepun. Pembayaran dibuat dengan menggunakan kad kredit berjumlah RM 258.70. Sudah tujuh tahun dia tinggal di rumah sewa dengan isteri dan anaknya.

Sudah tiga kali dia berpindah, dari rumah teres setingkat tiga bilik sehinggalah rumah teres dua tingkat empat bilik. Daripada sewa RM 600 sehinggalah kini dia membayar RM1,000 sebulan. Terdetik juga di hatinya, "Sampai bila aku nak hidup dengan menyewa?" Dia pergi ke bank menanyakan jumlah pembiayaan bagi sebuah rumah teres satu tingkat yang berharga RM 130,000.

Alangkah terkejutnya apabila mendapati dia layak membuat pinjaman membeli rumah yang cantik, besar dan mahal. Apa lagi, dia pun membeli sebuah rumah teres dua tingkat berharga RM 176,000 dengan ansuran sebanyak RM1,233 selama 30 tahun. Semasa rumah sedang dalam pembinaan, dia membayar RM 700 sebulan bagi faedah selama dua tahun.

Akhirnya seperti yang dipersetujui dalam perjanjian, pihak pemaju perumahan menyerahkan anak kunci rumah idamannya tiga bulan lebih awal daripada yang termaktub dalam perjanjian jual beli. Banyak juga barang yang tidak dibawa bersama ke rumah baru ini. Peti sejuk, mesin basuh dam sofa yang sudah usang tidak terkecuali disenaraikan dalam barangan yang akan dibuang.

Kamarul dan Balqis ingin memastikan mereka sekeluarga berpindah ke rumah baru dengan gembira dan selesa. Apa tidaknya, daripada sofa sehinggalah katil anak-anaknya, semuanya baru.

Dengan 'Skim Bayaran Mudah', Kamarul dapat mengambil barangan bernilai hampir RM 15,000 dan hanya perlu membayar RM 419 setiap bulan secara ansuran selama 5 tahun. Harga barang asyik meningkat, belum cukup bulan duit sudah habis.

Bermula pada saat itu, Kamarul mula berjinak-jinak dengan kad kredit. Sekiranya dahulu kad kredit digunakan bagi membayar petrol kereta, kini bayaran servis kereta, bil telefon, bil elektrik sehinggalah barangan dapur semuanya dibayar dengan kad kredit.

Setiap kali mendapat gaji, Kamarul memastikan pembayaran minimum dibuat bagi setiap kad kredit yang dimilikinya. Kamarul dan Balqis sangat gembira semasa menyambut kelahiran anaknya yang keempat. Akhirnya Kamarul menukar lagi keretanya dengan membeli sebuah MPV yang berharga RM 100,000 lebih. Memang cantik, besar, selesa, dan kuasa enjinnya pula adalah 2.5cc.

Dia menggunakan duit lebihan dari kereta 1.6 Automatiknya yang dijual. Ansuran bulanan hanyalah RM1,271 bagi tempoh 9 tahun. Lagipun dia baru menerima kenaikan gaji sebanyak 5% (gaji baru RM4090).

Pada suatu hari, berita memaparkan kenaikan minyak sebanyak 30 sen seliter bagi petrol. Perbelanjaan petrolnya sudah meningkat tetapi tidak dirasainya kerana pembayaran dibuat menggunakan kad kredit. Sehingga kini, dia masih tidak tahu berapa jumlah yang dibelanjakannya bagi minyak keretanya setiap sebulan.
Back to top Go down
http://www.facebook.com/affeirul
encikgalol
Pegawai Tadbir Gred N41
Pegawai Tadbir Gred N41


Posts : 321
Join date : 2011-03-24
Age : 34
Location : Cerok To'kun

PostSubject: Re: Kisah Sebenar Orang Berhutang - Baca kisah nie.. menarik utk org suka berhutang mcm saya..   Thu Mar 31, 2011 9:25 am

http://www.iluvislam.com/inspirasi/motivasi/831-kisah-sebenar-orang-berhutang-3.html

Quote :

Sambungan dari Kisah Sebenar Orang Berhutang 2 - Dari hari ke hari, hutang Kamarul semakin meningkat disebabkan semua perbelanjaan dicajkan kepada kad kredit.

Dia pula hanya membayar dengan bayaran minimum dan juga dikenakan dengan kadar faedah yang tinggi.

Hutang semakin bertambah dan kini sudah setinggi gunung dan dia sudah tidak mampu mengira jumlah hutang sekarang.

Lalu datanglah idea memotong separuh daripada hutangnya.

Pinjaman perumahan yang sudah tinggal RM 90,000 dibiayai semula. Harga pasaran rumah itu pada masa ini adalah RM 280,0000.

Dia mengambil pinjaman sebanyak RM 240,000 dan menyelesaikan pinjaman perumahan di bank lama sebanyak RM 90,000. Baki RM130,000 digunakan membayar hutang kad kredit, skim bayaran mudah, pinjaman peribadi dan kereta.

Duit selebihnya digunakan bagi mengubahsuai rumahnya. Dia menyangkakan membuat keputusan yang bijak. "Aku sudah membuat keputusan yang bijak, semua hutang aku bayar.

Cuma hutang rumah bertambah sikit, ansuran tinggi sikit, tempoh ansuran bertambah sikit dan kadar faedah (keuntungan) yang dikenakan sikit sekiranya dibandingkan dengan dahulu, semuanya sikit-sikit sahaja."

Kamarul mengelamun seketika sambil menghirup kopi panas di kawasan beranda rumah yang sudah diubahsuai. Jangan lupa sikit-sikit lama-lama jadi bukit.... Kamarul terjebak semula dengan hutang kad kredit.

Dahulu dia merasakan dialah pengguna yang bijak, rupa-rupanya pengguna yang sudah dipijak.

Kini hampir setiap hari dia diganggu oleh panggilan daripada bank yang memintanya membayar ansuran yang tertunggak.

Bagaimana dia hendak bayar, sekiranya hutang bagi satu kad kredit sudah mencapai beribu-ribu ringgit.

Dia pula memiliki enam kad kredit. Belum lagi dicampur dengan hutang sofa, katil dan lain-lain yang diambil dengan skim bayaran mudah. Ia sudah pun tertunggak selama dua bulan.

Pulang dari kerja, dia dikejutkan lagi dengan surat-surat hutang. Kandungan surat itu memintanya menjelaskan hutang dalam masa 14 hari ataupun mereka akan mengambil tindakan saman.

Segala simpanannya dikeluarkan bagi mengelakkannya menerima surat saman.

Ada kalanya dia terpaksa menangguhkan bayaran ansuran rumah supaya dapat menjelaskan ansuran kad kredit yang sudah tiga bulan tertunggak.

"Abang, susu Aiman sudah habis." Balqis berkata pada suatu hari semasa Kamarul pulang dari pejabat. "Kenapa Balqis tidak beritahu awal bulan, sekarang mana abang ada duit!" Dalam poket seluarnya hanya ada RM3, dalam bank RM 16.42.

Dia terpaksa mendapatkan bekalan susu di pasar raya yang menerima pembayaran melalui kad kredit. "Ah, lega... kad kredit diterima" katanya sambil matanya tertumpu pada mesin pembaca kad kredit. Sampai sahaja di rumah telefon bimbitnya berbunyi.

Balqis bingung mengapa Kamarul tidak menjawab panggilan itu. "Abang, telefon tu, kenapa tidak angkat?" tegur Balqis. "Biarlah, orang yang menguruskan kad kredit tu. Sudah pukul 7 malam pun masih nak bekerja, susahlah kalau macam ini."

"Sudahlah sehari suntuk bank menelefon bertanyakan ansuran kereta yang dua bulan tertunggak. Bukan aku tidak mahu bayar, tetapi duit bulan ini sudah habis, tunggulah bulan depan," hatinya berbicara. "Sepandai-pandai tupai melompat, akhirnya jatuh ke tanah juga.

"Begitulah nasib Kamarul. Sehingga kini, sudah tiga kali dia naik turun mahkamah. Hutang kad kreditnya sahaja sudah mencapai berpuluh-puluh ribu ringgit, tetapi gajinya masih di takuk lama.

Kini hanya tinggal satu kad kredit sahaja yang dapat digunakan.

Semua keperluannya terpaksa dibayar melalui kad kredit. Faedah yang perlu ditanggung lebih daripada RM500 sebulan itu belum dicampur pokok yang perlu dibayar.

Dia merasa takut apabila dilanda musibah kerana tidak mempunyai duit simpanan. Apabila keretanya rosak, dia tidak dapat menggunakan kad kredit kerana semua kad kreditnya sudah hampir mencapai had maksimum.

Dia terpaksa menangguhkan pembayaran ansuran rumah dan kereta dan menggunakan duit gaji itu bagi membaiki keretanya.

Kemalangan, kena saman, kereta rosak, anak masuk wad, ahli keluarga sakit dan insurans kereta tamat adalah perkara-perkara yang mampu membuatkan dirinya tertekan.

Kini, satu-satunya kenderaannya baru sahaja ditarik. Bagi mengurangkan kos, dia menghantar anak dan isterinya balik ke kampung buat sementara waktu.

Sebenarnya dia tidak sanggup berpisah dengan mereka tetapi dia terpaksa. Dia sudah mendapat notis dari bank bagi mengosongkan rumah kerana ia akan dilelong.

Di kala Kamarul memerlukan sokongan daripada orang yang tersayang, dia diuji lagi dengan ujian yang besar. Isterinya memohon cerai kerana tidak tahan dengan keadaan hidup mereka yang semakin susah.

Dia sudah tidak mampu memberi keperluan zahir kerana duit gajinya terpaksa digunakan membayar hutang-hutang itu.

Dipendekkan cerita, pada 23 Ogos yang lepas, dia diisytiharkan muflis. Dia berasa sangat malu melihat namanya terpampang di dada akhbar-akbar tempatan.
Notis Bangkrap

DALAM MAHKAMAH TINGGI MALAYA DI SHAH ALAM DALAM NEGERI SELANGOR DARUL EHSAN, MALAYSIA DALAM KEBANKRAPAN NO:XX-XXXX-XXXX BER: SI POLAN BIN SI POLAN (NO. K/P:XXXXXX-XX- XXXX).. Penghutang EX-PARTE: XYZ BANK BERHAD...

Habis semua harta Kamarul dilelong bagi membayar balik segala hutangnya. Selepas rumah dan keretanya dijual, dia masih berhutang sebanyak RM 45,000. Kamarul berasa sangat tertekan. Dia merintih, "Mana aku hendak letak lagi muka aku ini, nama aku sudah tidak ada nilai lagi.

Sekiranya dahulu dunia ini satu pinjaman, maka aku pinjamlah. Tetapi, kini aku sudah tidak ada apa-apa lagi. Hidup aku porak-peranda kerana hutang.

Oh, malangnya nasibku, seorang yang mempunyai ijazah tetapi akhirnya kecundang. Tetapi kenapa yang banyak kecundang adalah orang yang berpendidikan tinggi seperti aku ? Harga diri aku sudah tergadai." "Wahai cucuku, setiap yang lahir ke dunia ini dimuliakan oleh Tuhan dengan maruah.

Tetapi yang menjatuhkan dan menggadaikannya adalah kita. Tuhan tidak pernah ingin perkara yang tidak baik kepada kita, hanya kita yang menghancurkan diri kita. Bertaubatlah, sesungguhnya Tuhan itu maha pemurah dan pengampun."

Suara seorang tua berpakaian serba putih yang muncul dalam mimpi semalam masih terngiang-ngiang di corong telinga Kamarul. Ketika ini terdengar di corong telinga Kamarul. "Roh seorang Muslim..."

"Ya Allah, janganlah ambil nyawaku pada masa ini. Aku benar-benar takut sekiranya Tuhan mengambil nyawa aku pada masa ini kerana aku mungkin menjadi muflis di dunia dan akhirat."

Hidup aku Porak Peranda Keranamu Hutang Sinopsis Kewangan Kamarul (Melalui 4 Fasa):

01. Fasa 1
sebahagian daripada duit gajinya setiap bulan. Dia tiada hutang lain kecuali keretanya.

02. Fasa 2
Kais bulan makan bulan. Selepas dua tahun, akhirnya Kamarul diibaratkan 'kais bulan makan sebulan'. Gaji bulanannya hanya cukup membayar perbelanjaan bulanan dan perbelanjaan melalui kad kredit yang semakin bertambah. Pada masa ini Kamarul tidak mampu lagi menyimpan kerana duit gajinya yang diperuntukkan bagi menyimpan telah dikikis oleh hutang kad kredit. Dia membayar balik segala perbelanjaan yang dibeli melalui kad kredit pada setiap bulan. Hutangnya pada masa ini adalah kereta dan rumah.

03. Fasa 3
Kais bulan makan setengah bulan. Tanpa menyedari hakikat yang satu malapetaka yang teramat besar akan menimpanya tidak lama lagi, dia masih berbelanja tanpa membuat sebarang perancangan. Pada masa ini pendapatan bulanannya hanya mampu menanggung kos perbelanjaannya bagi setengah bulan manakala baki separuh lagi gajinya digunakan bagi membayar ansuran hutang. Dalam masa yang sama, dia terpaksa berhutang bagi separuh daripada keperluan yang tidak mampu dibayarnya dengan tunai. Akibatnya hutang kad kreditnya bertambah dari hari ke hari. Sekiranya dia memilih melambatkan pembayaran hutangnya, surat saman akan sampai kurang daripada tujuh hari. Ini kerana hampir semua ansuran hutangnya tertunggak 2 bulan.

04. Fasa 4
Kais bulan boleh makan seminggu. Sekarang Kamarul benar-benar di persimpangan, ¾ daripada gajinya digunakan bagi membayar ansuran minimum ataupun yang sudah tertunggak 3 bulan. Hanya tinggal suku daripada gajinya bagi makan, minum, pakai dan memenuhi keperluan asas yang lain. Gaji masuk setiap 28 haribulan. Pada 29 haribulan, duit dalam akaun sudah tinggal RM 78.42. Pada masa ini, Kamarul diwartakan sebagai muflis. Bukan kebaikannya yang dipamerkan di dada-dada akhbar tetapi hutang piutang yang tidak mampu dibayarnya.
Back to top Go down
http://www.facebook.com/affeirul
edi99
Newbie Lesen L
Newbie Lesen L


Posts : 64
Join date : 2011-03-24
Age : 55

PostSubject: Re: Kisah Sebenar Orang Berhutang - Baca kisah nie.. menarik utk org suka berhutang mcm saya..   Thu Mar 31, 2011 12:52 pm

Yang terbaik...gunakan kemudahan 'cash less payment' melalui kad debit..boleh membimbing kita belanja ikut kemampuan...ada wang dalam akaun,,,debit card boleh swipe dan payment approve Very Happy
Back to top Go down
encikgalol
Pegawai Tadbir Gred N41
Pegawai Tadbir Gred N41


Posts : 321
Join date : 2011-03-24
Age : 34
Location : Cerok To'kun

PostSubject: Re: Kisah Sebenar Orang Berhutang - Baca kisah nie.. menarik utk org suka berhutang mcm saya..   Thu Mar 31, 2011 1:03 pm

edi99 wrote:
Yang terbaik...gunakan kemudahan 'cash less payment' melalui kad debit..boleh membimbing kita belanja ikut kemampuan...ada wang dalam akaun,,,debit card boleh swipe dan payment approve Very Happy

betul kata abg edi.. pakai kad debit, kita belanja tapi ikut brapa duit yg kita ada dalam bank.. pakai kad kredit, kita hutang dulu dgn bank..
Back to top Go down
http://www.facebook.com/affeirul
mat_kry
Pegawai Tadbir Gred N41
Pegawai Tadbir Gred N41


Posts : 227
Join date : 2011-03-24
Age : 30
Location : penang

PostSubject: Re: Kisah Sebenar Orang Berhutang - Baca kisah nie.. menarik utk org suka berhutang mcm saya..   Wed Apr 13, 2011 6:18 am

AKPK laa jawapan dia...hahahaha
Back to top Go down
edi99
Newbie Lesen L
Newbie Lesen L


Posts : 64
Join date : 2011-03-24
Age : 55

PostSubject: Re: Kisah Sebenar Orang Berhutang - Baca kisah nie.. menarik utk org suka berhutang mcm saya..   Wed Apr 13, 2011 10:22 am

Aku nak kongsi sikit pengalaman(masalah?) aku berkaitan pengurusan kewangan yang kureang bijak. Ia berkaitan ada sorang anak buah aku..sampai skrg klu ahli keluarga berkumpul samada masa raya ke, kenduri ke dia x mau bercakap dgn aku.

Umur dia lewat 20an..keje gomen tahap kerani..sebelum kahwin pakai Gillera dan itupun kakak aku yang bayarkan ansuran..setahun lepas kahwin dia beli kete Myvi, alasannya dah ada baby..ok la , aku terima alasan tu sebab ianya lebih kepada keperluan.

So, kakak aku x cukup RM nak tolong dia beli kete, mintak tolong kat aku absorb sikit kos tu..aku bagi la berapa yang termampu..

Yang aku heran, lepas beli kete tu, dia ganti tayar\rim besar..mekap tahap gaban, pasang ICE system dengan box sub woofer besau sampai penuh 3\4 boot kete...alasannya (lagi)) nak bagi elok dan biar nampak cantik clown

Raya lepas dia balik kampung..dari luar umah emak aku dan dengar 'BOOM'''BOOM'' BOMM' dalam hati aku, bini dgn baby dia tu boleh tahan ke bunyi kuat mcm tu?? Nak jadi cite, sehari dua lepas tu menghimpit kat aku mengeluh budget lari dan klu boleh nak mintak advance pada aku...aku diam je x bagi jawapan.

Kemudian aku tanya le pada bini dia, mcmana ok ke dgn keje, anak dan lain2..terperanjat gak dia bagi tau aku hidup susah duit x cukup walaupun dua2nya bekerja dan kalu combine gaji dua2 dalam rm4000

So garu kepala aku dibuatnya..mcmana plak x cukup..duduk pun kat quarters...office pun dekat umah??? Then baru dapat cite sebenar, kete yang dibeli tu buat full loan ( aik?? duit aku RM2K campu duit kakak aku RM3K , mcmcana plak boleh jadi full loan????)

Rupanya duit tu dibelanjakannya beli rim\tayar..ok lah aku boleh tahan tahap 'atas pagar' lagi..pastu dapat tahu plak buat loan SEMBILAN tahun..jadi kenapa plak selalu tak cukup duit..paling kuat ansuran RM400-500 je...ada lagi balance RM3.5K? Dapat tahu plak dia hutang koperasi RM20K...buat apa?

Bini dia kata ..."tu...beli assesori kete pasang hi-fi system sampai angah duduk dalam kete dgn baby pun dah mcm ikan sardin...nak letak barang kat belakang dah x muat...bakul susu dgn lampin letak seat belakang..beg baju letak seat depan..pastu t nak selitkan buai lagi............."

Alamak!!! sampai dekat 20 ribu belanja utk pasang ICE system dalam kete yang amik hutang SEMBILAN tahun dengan XERO deposit.

Last sekali dia bagi tau, tiap2 bulan bayar lepas interest je credit card..tiap2 bulan bayar RM1,200..aik ada hutang kredit card lagi? beli apa...?

bini anak buah aku(BABA): "...beli barang umah.."

aku: " owh..klu barang umah , tak pe la.."

BABA: Iye la klu betul barang umah takpe...dapur kerusi katil semua angah beli pakai duit sendiri...dia be; barang umah lain utk hobby dia...beli LCD 50" ..home theatre..Radio..pastu Iphone......"


aku tepu dahi....aku rasa korang tak payah le tahu apa yg berlaku bila anak buah aku tu himpit aku lagi nak mintak advance..

Kesimpulannya...perangai anak buah aku ni pun boleh kita jadikan pengajaran dan teladan

Back to top Go down
nasec
Newbie Lesen L
Newbie Lesen L


Posts : 49
Join date : 2011-04-08

PostSubject: Re: Kisah Sebenar Orang Berhutang - Baca kisah nie.. menarik utk org suka berhutang mcm saya..   Wed Apr 13, 2011 11:33 am

itu dah lebih pada kehendak bukan keperluan....Suspect
tapi rata2 penjawat awam nie..bnyak hutang....napa ek.... pale
Back to top Go down
zulu
Bapak Budak B Full
Bapak Budak B Full


Posts : 317
Join date : 2011-06-08
Age : 36
Location : shah alam

PostSubject: Re: Kisah Sebenar Orang Berhutang - Baca kisah nie.. menarik utk org suka berhutang mcm saya..   Tue Aug 02, 2011 9:01 am

hmm...aku dulu pon pernah terjebak ngan gejala kad kredit nih...guna sampai maksimum tp bayar minimum tiap2 bulan...sib baik skang aku dah setel semuanya...tak pakai dah kad kredit nih...sumer cash...lagi senang..senang nak kontrol...
satu jer...jgn sesekali guna kad kredit sebagai bayaran keperluan tiap2 bulan...alamatnya mmg burst la belanjawan kita...skang dah ada kad debit so lebih baik guna tuh...takpon cash jer...cam gua nih...hehehe....peace yoo...
Back to top Go down
Sirapisamin
RIDER TEGAR
RIDER TEGAR


Posts : 1020
Join date : 2011-05-06
Age : 32
Location : klang-shah alam

PostSubject: Re: Kisah Sebenar Orang Berhutang - Baca kisah nie.. menarik utk org suka berhutang mcm saya..   Tue Aug 02, 2011 10:12 am

zulu wrote:
hmm...aku dulu pon pernah terjebak ngan gejala kad kredit nih...guna sampai maksimum tp bayar minimum tiap2 bulan...sib baik skang aku dah setel semuanya...tak pakai dah kad kredit nih...sumer cash...lagi senang..senang nak kontrol...
satu jer...jgn sesekali guna kad kredit sebagai bayaran keperluan tiap2 bulan...alamatnya mmg burst la belanjawan kita...skang dah ada kad debit so lebih baik guna tuh...takpon cash jer...cam gua nih...hehehe....peace yoo...

Sy setuju dengan statement awak cheers
Back to top Go down
mohdzaki
Newbie Lesen L
Newbie Lesen L


Posts : 54
Join date : 2011-11-15
Age : 40
Location : Bandar Baru Selayang

PostSubject: Re: Kisah Sebenar Orang Berhutang - Baca kisah nie.. menarik utk org suka berhutang mcm saya..   Fri Dec 09, 2011 11:59 am

nasec wrote:
itu dah lebih pada kehendak bukan keperluan....Suspect
tapi rata2 penjawat awam nie..bnyak hutang....napa ek.... pale

rasanya sebab senang nak buat loan, tak banyak soal siasat. last last dua tiga lubang hutang nak kena kambus Very Happy
Back to top Go down
Sponsored content




PostSubject: Re: Kisah Sebenar Orang Berhutang - Baca kisah nie.. menarik utk org suka berhutang mcm saya..   Today at 1:30 pm

Back to top Go down
 
Kisah Sebenar Orang Berhutang - Baca kisah nie.. menarik utk org suka berhutang mcm saya..
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 1
 Similar topics
-
» Kisah Sebenar Orang Berhutang - Baca kisah nie.. menarik utk org suka berhutang mcm saya..
» Sembang - sembang bola sepak Malaysia
» CADANGAN RIDE SANTAI KE MUAR/BATU PAHAT (05 & 06 MEI 2012)
» Gambar Nexus 500 dan Piaggio X Evo 400
» Tayar bocor dan penampal

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
 :: Sembang Warung Pak Mat Tempe :: Sembang Merapu Meraban Tak Ada Kaitan Dengan Motor-
Jump to: