Anda pemilik motor SYM? Ingin berkongsi pengalaman/pengetahuan teknikal dan sebagainya?Bincangkannya di SYM Owners Forum
 
HomeRegisterLog in

Share | 
 

 Grounding System On SYM

View previous topic View next topic Go down 
AuthorMessage
penduduk_malaya
Newbie Lesen L
Newbie Lesen L


Posts : 19
Join date : 2012-05-04
Age : 28
Location : Tikam Batu, Sg Petani, Kedah

PostSubject: Grounding System On SYM   Thu May 31, 2012 7:03 am

Salam taiko2 SYM... mau terpikir jugak otak nih.. duk tgk dorang pasang VS kat keta siap sekali ngn grounding cable... tertanya2 jugak klu kat muto nih perlu ke tak??? Apa pendapat kalian??

drunken drunken drunken
Back to top Go down
http://www.facebook.com/izzatyusoff
eszeree@AG
Pegawai Tadbir Gred N41
Pegawai Tadbir Gred N41


Posts : 692
Join date : 2011-05-18
Age : 35
Location : Shah Alam

PostSubject: Re: Grounding System On SYM   Thu May 31, 2012 7:53 am

wsalam bro PM..

Aku xbrape otai pon psal bab2 aksesori tambahan ni...tp pada pendapat aku, siput kite x memakai byk bnda yg berkaitan dgn kenderaan 4 roda yg biasa nya ada 2 headlamp, aircond, alternator besar, etc..

jadi, utk siput kite yg engine berkapasiti rendah aku rase xperlu memakai grounding wire & cukup la sekadar grouding yg original kite pkai.

kna pahamkn dulu fungsi grounding wire ni. setengah org tgk org pkai, dier pon nk pkai..tp function ape pon xtau. Question Jadilah pengguna yg bijak!...or bleh tnye pakcik google... Very Happy

di bwah ni ada serba sedikit info mengenai grounding wire yg aku sedot :

What is grounding?
Before going into grounding, one must understand that when a circuit is running, it is actually electrons running from negative terminal to positive terminal of power source (Battery or Alternator).

You have many electrical appliance inside your car: Fuel pump, Air cond, Light, ICE, Spark plug, etc...
Every one of them have negative and positive terminal as well just like a light bulb you have in your form 5 lab.
Their positive terminal is connected through a bus of positive wires which is linked to battery and alternator's positive terminal.
However the negative terminal of those appliances are connected to car's body with some wires connecting back from car's body to battery's negative terminal (This is oftenly mentioned as GROUNDING).


What if poor grounding?
Your stock car has complete grounding system but it may not be GOOD. Poor grounding means there are RESISTANCE between, if there are resistance, electrons that are trying to pass your electrical appliance will be slowed down or blocked and thus lower the amount of current supplying to those appliances. So what? those appliance doesn't get full current and of course not operating in optimum state.

In old car, the body metal is degraded and not so electrical conductible and thus resistance is even high.


How to know if your car has poor grounding?
All you need is a VoltMeter to measure the electron flow. Normally when you touch the red measuring point of Voltmeter to positive terminal of battery and same for black/negative point, you will get a voltage reading because electrons flow from negative terminal of the batttery through the circuit of voltmeter and then flow out to battery's positive terminal.

For example, we measure how good is alternator's grounding:
First, start your car, then touch voltmeter's red stick to negative terminal of battery and black stick to outter metal of the alternator. If the original grounding is not good, then electron will tend to follow your voltmeter stick to battery's negative terminal and you will see a certain voltage reading.
Well now don't move the voltmeter sticks, use a thick grounding cable to touch the alternator's outter metal and battery's negative terminal and you will notice the voltage dropped, this is because those electrons rather flow through the grounding cable instead because it's better in conductivity. If no voltage drop after you apply the grounding cable, it means that your existing grounding system is good. However don't be so happy about this, you are measuring this while your car is not moving/reving, if you move your car, electron flowing rate is higher (Because alternator is spinning faster) and your existing grounding may not be enough anymore. Not last, you're only measuring the grounding between alternator and battery's negative terminal, there are many points still.

What's next? Car body & Battery negative terminal:
Do the same as above, but the black stick of voltmeter touch on firewall of car body. Same concept as above applied.


Why normally VS come with grounding cable?

After knowing the functionality of grounding cable, you know it serves as basis for optimum circuit performance. If you add a VS into your car, during voltage drop (due to air cond kick, or unstabil voltage pattern by alternator) the VS will try to compensate the drop by supplying electron out so that your appliance feel less of the voltage drop. If you have poor grounding, electrons supplied by the VS cannot reach those appliance fast enough and thus it is not performing at it's full potential.


Which point for your grounding needs?

You have to measure using above mentioned method to determine which is the weak grounding point and apply grounding cable on it. However i believe many people doesn't have this patient or tool to do it, you can refer to following standard points for grounding:

1. Left Body <-> Engine Head
2. Right Body <-> Engine head
3. Firewall <-> Engine head
4. Engine Head <-> Battery Negative Terminal
5. Battery Negative Terminal <-> Body


Safety dos and don't
1. Do not let the grounding cable touching the engine's super hot metal part, you can round the cable through somewhere which is not so hot
2. Do not let the grounding cable hanging somewhere nearby radiator fan, in case the cable goes into the fan haha you know what will happen ?
3. Do not let the grounding cable hanging nearby running aircond belt.
4. Harness your grounding cable tightly.


How to choose good grounding cable?

In the market, there are many brands including HKS imitation, some colorful type, or those very common RED color power cable are having some "problem". Let's look at the step for checking the quality of cable:

1. Look carefully into the cable's insulator thickness, many cables claimed to be 4Gauge however the performance is even worse than 8Gauge or 16 Gauge, you know why ? it's because the insulator is thick and make you feel like the cable is thick but indeed the actual conductor inside is so small or thin.

2. If you can cut the cable, cut it and see how big the diameter of the conductor wires inside, if the conductor wire inside is thick then the grounding cable can conduct more current and it's good. But this may not be true, check out the step 3 before deciding.

3. Copper purity, 80% of cables in the market come with copper + aluminum, some real cheap one even could consist of 10% copper + 90% aluminum where this kind of cable is really useless for grounding cable because the main conductor material is copper not the aluminum, adding aluminum is just to save cost and fill the cable to make it thick.




_________________
"I Came, I Saw, I DIY-ed"

Whenever We FREE...We RIDE! cheers
Whenever We RIDE...Its Not FREE! Wink
Back to top Go down
penduduk_malaya
Newbie Lesen L
Newbie Lesen L


Posts : 19
Join date : 2012-05-04
Age : 28
Location : Tikam Batu, Sg Petani, Kedah

PostSubject: Re: Grounding System On SYM   Thu May 31, 2012 8:03 am

sempoiih... cm kenal ja thread tu.. kt lowyat.net eh.. hehe anyway... tengkiu2..

mmg otaila bro A-G... cheers cheers cheers
Back to top Go down
http://www.facebook.com/izzatyusoff
eszeree@AG
Pegawai Tadbir Gred N41
Pegawai Tadbir Gred N41


Posts : 692
Join date : 2011-05-18
Age : 35
Location : Shah Alam

PostSubject: Re: Grounding System On SYM   Thu May 31, 2012 9:03 am

heheee..mcm bese..aku sedotttt jer...

nak bwat karangan panjng2 xdo maso der.... Laughing

_________________
"I Came, I Saw, I DIY-ed"

Whenever We FREE...We RIDE! cheers
Whenever We RIDE...Its Not FREE! Wink
Back to top Go down
pahat
Remaja Lesen B2
Remaja Lesen B2


Posts : 188
Join date : 2012-01-23

PostSubject: Re: Grounding System On SYM   Thu May 31, 2012 10:18 am

KIV baco!! Shocked
Back to top Go down
BlueThunder
Bapak kepada Bapak Budak
Bapak kepada Bapak Budak


Posts : 560
Join date : 2011-10-03
Age : 40
Location : Bt.16, Hulu Langat

PostSubject: Re: Grounding System On SYM   Fri Jun 01, 2012 4:44 am

sebab sy tk pandai bahasa omputeh, tkpakse guna gugel translate...hehe albino

alihbahasa...

Quote :
Apa yang bumi?
Sebelum pergi ke grounding, seseorang mesti memahami bahawa apabila litar yang sedang berjalan, ia sebenarnya adalah elektron yang beroperasi dari terminal negatif ke terminal positif punca kuasa (bateri atau Alternator).

Anda mempunyai perkakas elektrik dalam kereta anda: Bahan pam, Air cond, Cahaya, ICE, Spark plug, dll ..
Setiap seorang daripada mereka mempunyai terminal negatif dan positif serta seperti mentol lampu anda mempunyai di dalam makmal borang 5.
Terminal positif mereka disambungkan melalui bas wayar positif yang dikaitkan dengan bateri dan terminal positif alternator.
Walau bagaimanapun, terminal negatif mereka peralatan disambungkan kepada badan kereta dengan beberapa wayar yang bersambung kembali dari badan kereta kepada terminal negatif bateri (ini oftenly disebut sebagai grounding).


Bagaimana jika asas yang miskin?
Kereta saham anda telah melengkapkan sistem pembumian tetapi ia mungkin tidak BAIK. Pembumian yang miskin bermaksud adalah KETAHANAN antara, jika terdapat rintangan, elektron yang cuba meluluskan perkakas elektrik anda akan perlahan atau disekat dan seterusnya mengurangkan jumlah membekalkan semasa kepada mereka peralatan. Jadi apa? perkakas mereka tidak mendapat arus penuh dan kursus yang tidak beroperasi dalam keadaan yang optimum.

Dalam kereta lama, logam badan dihina dan tidak begitu dpt mengalirkan elektrik dan rintangan itu adalah lebih tinggi.


Bagaimana untuk mengetahui jika kereta anda mempunyai asas yang miskin?
Apa yang anda perlukan adalah voltmeter untuk mengukur aliran elektron. Biasanya, bila anda menyentuh dengan titik pengukur merah daripada Voltmeter kepada terminal positif bateri dan sama bagi titik hitam / negatif, anda akan mendapat 1 bacaan voltan kerana aliran elektron daripada terminal negatif batttery yang melalui litar voltmeter dan kemudian mengalir keluar kepada positif bateri terminal.

Sebagai contoh, kita mengukur bagaimana yang baik adalah asas yang alternator:
Pertama, mulakan kereta anda, kemudian sentuh batang merah voltmeter kepada terminal negatif batang bateri dan hitam outter logam pengulangalik. Jika pembumian yang asal tidak baik, maka elektron akan cenderung untuk mengikuti batang voltmeter anda kepada terminal negatif bateri dan anda akan melihat bacaan voltan yang tertentu.
Sekarang tidak bergerak yang kayu voltmeter, 1 kabel asas yang tebal untuk menyentuh logam outter yang alternator, dan terminal negatif bateri dan anda akan notis voltan yang menurun, ini adalah kerana mereka elektron agak aliran melalui kabel di bumi dan bukannya kerana ia adalah lebih baik dalam kekonduksian . Jika tiada kejatuhan voltan selepas anda menggunakan kabel grounding, ia bermakna bahawa sistem pembumian yang anda yang sedia ada adalah baik. Tetapi tidak begitu gembira tentang perkara ini, anda mengukur ini sementara kereta anda tidak bergerak / reving, jika anda menggerakkan kereta anda, kadar elektron yang mengalir adalah lebih tinggi (Kerana alternator berputar lebih cepat) dan pembumian sedia ada anda mungkin tidak cukup lagi . Tidak lepas, anda hanya mengukur pembumian antara alternator dan terminal negatif bateri, terdapat banyak mata masih.

Selanjutnya apa? Badan kereta & Bateri terminal negatif:
Lakukan yang sama seperti di atas, tetapi kayu hitam sentuhan voltmeter pada firewall badan kereta. Konsep yang sama seperti di atas digunakan.


Mengapa kebiasaannya VS datang dengan pembumian kabel?
Selepas mengetahui kefungsian bumi kabel, anda tahu ia berfungsi sebagai asas bagi prestasi litar yang optimum. Jika anda menambah VS ke dalam kereta anda, semasa kejatuhan voltan (kerana sepakan dingin udara, atau corak voltan unstabil oleh alternator) VS akan cuba untuk memberi pampasan kepada kejatuhan dengan membekalkan elektron supaya perkakas anda merasa kurang kejatuhan voltan. Jika anda mempunyai asas yang miskin, elektron yang dibekalkan oleh VS tidak boleh mencapai perkakas mereka cukup pantas dan oleh itu bukanlah persembahan pada potensi penuh.


Yang titik untuk keperluan asas yang anda?
Anda mempunyai untuk mengukur menggunakan di atas kaedah yang disebut untuk menentukan yang merupakan titik asas yang lemah dan memohon pembumian kabel di atasnya. Walau bagaimanapun i percaya ramai orang tidak mempunyai ini pesakit atau alat untuk melakukannya, anda boleh merujuk kepada berikutan mata standard untuk pembumian:

1. Badan kiri <-> Engine Ketua
2. Badan hak <-> Engine kepala
3. <-> Engine kepala firewall
4. Enjin Ketua <-> Bateri Terminal Negatif
5. Terminal negatif bateri <-> Badan


Keselamatan dos dan jangan
1. Jangan biarkan kabel asas yang menyentuh bahagian logam super panas enjin, anda boleh keliling kabel melalui tempat yang tidak begitu panas
2. Jangan biarkan kabel asas yang tergantung kipas radiator tempat berdekatan, dalam kes kabel masuk ke kipas haha ​​yang anda tahu apa yang akan berlaku?
3. Jangan biarkan kabel asas yang tergantung berdekatan menjalankan tali pinggang aircond.
4. Memanfaatkan kabel asas yang anda ketat.


Bagaimana untuk memilih kabel grounding baik?
Dalam pasaran, terdapat banyak jenama termasuk HKS tiruan, beberapa jenis yang berwarna-warni, atau orang-orang warna MERAH yang sangat biasa kabel kuasa mempunyai beberapa "masalah". Mari kita lihat pada langkah untuk menyemak kualiti kabel:

1. Lihat dengan teliti ke dalam ketebalan penebat kabel, kabel ramai yang mendakwa menjadi 4Gauge Walau bagaimanapun prestasi lebih teruk daripada 8Gauge atau 16 Tolok, anda tahu mengapa? ia adalah kerana penebat yang tebal dan membuat anda merasa seperti kabel tebal tetapi sesungguhnya bahagian dalam konduktor sebenar adalah begitu kecil atau nipis.

2. Jika anda boleh memotong kabel, potong dan lihat berapa besar diameter wayar konduktor di dalam, jika wayar konduktor dalam tebal, maka kabel grounding boleh menjalankan arus yang lebih tinggi dan ia baik. Tetapi ini mungkin tidak benar, periksa langkah 3 sebelum membuat keputusan.

3. Kesucian tembaga, 80% daripada kabel di pasaran datang dengan aluminium tembaga +, kira-kira satu murah sebenar malah boleh juga terdiri daripada kuprum 10% + 90% aluminium di mana jenis kabel ini adalah benar-benar tidak berguna untuk pembumian kabel kerana bahan konduktor utama ialah tembaga tidak aluminium, aluminium menambah hanya untuk menjimatkan kos dan mengisi kabel untuk menjadikan ia tebal.
Back to top Go down
Mie-G
Pegawai Tadbir Gred N41
Pegawai Tadbir Gred N41


Posts : 4691
Join date : 2011-03-24
Age : 34
Location : Balakong, Selangor

PostSubject: Re: Grounding System On SYM   Fri Jun 01, 2012 4:45 am

aku baru nk mintak translate, BT dah post dah..hehehe

_________________

:: Komuniti facebook Freerider ::
Back to top Go down
eszeree@AG
Pegawai Tadbir Gred N41
Pegawai Tadbir Gred N41


Posts : 692
Join date : 2011-05-18
Age : 35
Location : Shah Alam

PostSubject: Re: Grounding System On SYM   Fri Jun 01, 2012 4:45 am

adoi la BT...sebab tu la aku xnk translatekan! lihatlah ape yg terjadi...wakakaka


Quote :
Sebagai contoh, kita mengukur bagaimana yang baik adalah asas yang alternator:
Pertama, mulakan kereta anda, kemudian sentuh batang merah voltmeter kepada terminal negatif batang bateri dan hitam outter logam pengulangalik

brape byk batang daaaaa...kaler2 lagi

_________________
"I Came, I Saw, I DIY-ed"

Whenever We FREE...We RIDE! cheers
Whenever We RIDE...Its Not FREE! Wink
Back to top Go down
BlueThunder
Bapak kepada Bapak Budak
Bapak kepada Bapak Budak


Posts : 560
Join date : 2011-10-03
Age : 40
Location : Bt.16, Hulu Langat

PostSubject: Re: Grounding System On SYM   Fri Jun 01, 2012 4:52 am

sila baca dgn minda yg terbuka... Razz
Back to top Go down
carliph
Pegawai Tadbir Gred N41
Pegawai Tadbir Gred N41


Posts : 501
Join date : 2011-03-24

PostSubject: Re: Grounding System On SYM   Fri Jun 01, 2012 6:04 am

so kesimpualannye, perlu ke tak perlu? hahhaha..malas nak baca.. Razz
Back to top Go down
Sponsored content




PostSubject: Re: Grounding System On SYM   Today at 12:39 pm

Back to top Go down
 
Grounding System On SYM
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 1
 Similar topics
-
» Grounding System On SYM
» Pre-WotLK System Requirements
» Tau Smart Missile System
» SYSTEM-OF-A-DOWN app
» TCI Official Forum Ranking System

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
 :: Sembang Teknikal SYM :: Sembang Teknikal SYM VTS/GTS 200-
Jump to: